Deși munții se descoperă cel mai bine la picior, ar trebui să dăm atenție și drumurilor care șerpuiesc printre munți și care oferă priveliști cel puțin spectaculoase.

În lume există atât de multe șosele montane deosebite, încât ar fi păcat să nu le încercăm măcar pe cele care se află în apropiere. Mai jos, am încercat să realizăm o listă a celor mai cunoscute și circulate drumuri din zonele de munte. Departe de a fi exhaustivă, listă cuprinde șosele din toate colțurile lumii, fără a omite România, al cărei Transfăgărășan deține titlul de „cel mai bun drum din lume”.

Șosele memorabile din Europa:

Cooper.chPasul Furka, Elveția

Pasul Furka se află la altitudinea de 2.436 de metri deasupra n.m.și leagă partea superioară a văii Urser, din cantonul Uri, cu districtul Goms, din cantonul Valais. În partea de vest a văii, la Gletsch, șoseaua se ramifică spre Pasul Grimsel, pe unde se poate ajunge la Ghețarul Rhône. În anul 1964, în regiunea pasului, s-a filmat pentru pelicula „Goldfinger”, al treilea film din seria cu James Bond, și, mai târziu, pentru filmul „GoldenEye”.

 Damian Morys PhotographyPasul Stelvio, Italia

Pasul Stelvio este situat în munții Alpi, la granița dintre Italia și Elveția și este considerat cel mai înalt drum pavat din Europa (ajunge până la 2.757 de metri). Conform istoricilor, șoseaua Stelvio a fost construită în anii 1820. Cei care au parcurs drumul susțin că peisajele sunt excepționale, în special datorită celor 60 de serpentine. În 2008, Top Gear a catalogat această șosea ca fiind „cea mai frumoasă pe care au circulat”. Un an mai târziu, titlul i-a fost „luat” și atribuit Transfăgărășanului.

 

 Stefan KrauseTrollstigen, Norvegia

Trollstigen, tradus în engleză drept Trolls’ Path, este localizat în regiunea Rauma și se evidențiază prin serpentinele abrupte și cascadele de pe marginea drumului. Deși drumul este deschis doar din mai până în octombrie, iar unele zone sunt foarte înguste și periculoase, peste 150.000 de mașini urcă anual. Drumul a fost deschis după opt ani de construcție, în 1936, de regele Haakon VII.

alpineroads.comPasul Saint-Gothard, Elveția

Pasul Saint-Gothard a fost, o perioadă lungă de timp, cel mai important punct de legătură între Alpii de Nord și Sud. Trecătoarea leagă localitatea Andermatt, din valea Ursere, cantonul Uri, cu Airolo din Valle Leventina, cantonul Tessin, Elveția. Pasul este situat la altitudinea de 2.108 de metri, are înclinația de 12 % și o lungime de 27 de km. În zonă se află mai multe tunele, printre care și unul de 17 km lungime.

 

 

cyclingtips.comȘoseaua din Lysebotn, Norvegia

Lysebotn înseamnă 29 de kilometri de șosea șerpuitoare printre munți, cu 27 de serpentine și un tunel de 1.1 km. Iar la destinație se găsește una dintre mândriile Norvegiei, Lysefjord. Șoseaua a fost dată în folosință în 1984 și a devenit un reputat centru turistic.

 it’s iceberg, baby!

 

Col de Turini, Franța

Col de Turini este o trecătoare din Alpii francezi, se găsește la o altitudine de 1.607 metri și are 34 de viraje în „ac de păr”. În trecut (1948, 1950 și 1975), drumul a fost introdus în faimosul circuit de ciclism Tour de France, iar în prezent face parte din traseul Campionatului Mondial de Raliuri.

 

Horia VârlanTransfăgărășanul, România

Deși Transfăgărășanul nu are nevoie de niciun fel de prezentare, vom menționa câteva date importante. Drumul leagă regiunea istorică a Munteniei cu Transilvania, străbătând Munții Făgăraș, pe o lungime de aproximativ 151 de km. Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974, la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu. Atinge altitudinea de 2.042 de metri, fiind pe locul al doilea ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina din Munții Parâng, care urcă până la 2.145 de metri.

 

SaturnianTransalpina, România

Este cea mai înaltă șosea din România, având punctul cel mai înalt în Pasul Urdele (la 2.145 de metri). Drumul face legătura între orașele Novaci din județul Gorj și Sebeș din județul Alba. Transalpina străbate patru județe – Gorj, Vâlcea, Sibiu, Alba – traversând Munții Parâng de la sud la nord, altitudinea cea mai mare având-o pe o porțiune de aproximativ 20 de km, în județul Vâlcea, unde se prezintă ca o „șosea de creastă”, trecând la mică depărtare de vârfurile Dengheru (2.084 m), Păpușa (2.136 m), Urdele (2.228 m), Iezer (2.157 m) și Muntinu (2.062 m). Mai multe despre istoria drumul găsiți AICI.

 

Șosele memorabile din restul lumii:

About TigerȘoseaua Tianmen, Hunan, China

Tianmen este un munte situat în parcul național cu același nume, în provincia Hunan, China. Drumul are 11 km și 99 de curbe, și duce până în vârful muntelui, unde vizitatori pot admira Peștera Tianmen și un templu construit în timpul dinastiei Tang. Impresionantă aici este telecabina, care funcționează din apropierea gării Zhangjiajie, până în vârful muntelui, pe o lungime totală de 7.455 de metri și diferență de nivel de 1.279 de metri, fiind una dintre cele mai lungi telecabine din lume. Instalația dispune de 98 de cabine și trece pe deasupra șoselei Tianmen.

 

Yungas de Nord, Bolivia

Un drum de 69 de km care leagă Paz de Coroico și care poartă pseudonimul „El Camino de la Muerte”. Numele înfricoșător vine de la faptul că drumul este foarte îngust, fără balustrate de protecție, iar numeroase accidente au loc în fiecare an.

 

 

bjapuri (Ed Sentner)Șoseaua Karakoram, China-Pakistan

Șoseaua Karakoram (KKH) leagă China de Pakistan prin Pasul Khunjerab, la o altitudine de 4.693 de metri, fiind cel mai înalt drum pavat din lume. Drumul a fost supranumit „a opta minune a lumii”, datorită altitudinii la care se află și condițiilor dificile pe care le-au înfruntat constructorii.

 

ritebook.inLos Caracoles Road, Chile-Argentina

Los Caracoles Road traversează Anzii și face legatura între Santiago, Chile și Mendoza, Argentina. Deși drumul are multe serpentine, este în mare parte a anului acoperit cu zăpadă și îi lipsesc cu desăvârșire balustradele de protecție, este considerat unul dintre cele mai sigure drumuri din lume, fiind o șosea destul de aglomerată.

 

 

pinterest.comIroha-zaka, Japonia

Drumurile (fiindcă există unul pentru urcat și unul pentru coborât) leagă orașele Nikko și Oku-Nikko. Fiecare drum are 48 curbe și în fiecare capăt de serpentină se află o litera din alfabetul japonez antic.

 

Blog-O-RamaTunelul Guoliang, Hunan, China

Șoseaua care trece prin munții Taihang, din provincia Hunan, a fost construită inițial de 13 săteni locali, în 5 ani. În 1977, drumul sculptat printre munți a fost deschis publicului și a devenit un pol important al turismului chinezesc. Șoseaua are 1.200 m lungime, 5 metri înălțime și 4 metri lățime. Iar priveliștea taie respirația oricărui pasionat de aventuri.

 

 

at38000feet Șoseaua Going-to-the-Sun, Montana, SUA

Going-to-the-Sun este un drum de 80 de km, care traversează Parcul Național Glacier. Drumul oferă priveliști diverse, de la lacuri glaciare la păduri de confiere și văi cu tundră.

 

dehradun.nic.inMussoorie-Dehradun, India

Această șosea se găsește la poalele munților Himalaya și se mai numește „Regina dealurilor”. Construită de omul de afaceri John Mackinnon, în 1843, șoseaua era singurul punct de acces pentru actuala stațiune turistică, Mussoorie. Între timp a fost modernizată, iar accesul aici este facil, astfel că peste două milioane de turiști o vizitează în fiecare an.

 

 

*Pentru a vedea pozele la dimensiunea originală, click pe ele.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*