Pentru orice alergător, fie că preferă asfaltul sau iubește traseele de alergare montană, pantofii sunt cheia de boltă care împiedică accidentările și îți pot asigura succesul.

Știm, deja, cum să alegem pantofii de trail running, însă există câteva lucruri pe care s-ar putea să nu le știm despre încălțămintea sport.

1. Inovațiile în domeniul pantofilor de alergare nu au venit de la NASA sau din laboratoarele secrete din Zona 51, ci au venit, în mare parte, din abordările inovatoare ale producătorilor vizavi de lenjeria de corp feminină, care trebuia să fie elastică, moale, rezistentă și să se muleze după forma corpului.

2. Renumiții cercetători britanici, de această dată de la Revista Britanică pentru Medicină Sportivă, susțin că cele trei tipuri de pantofi de alergare (pentru pronație normală, pentru subpronație și pentru suprapronație) au fost inventate din rațiuni de marketing și că alergătorii care nu au o pronație normală pot să alerge la fel de bine cu pantofii clasici. Cu toate acestea, cei mai mulți dintre sportivii de performanță recomandă pantofii potriviți pentru modul în care calci atunci când alergi.

3. Nike au fost botezați după zeița victoriei din mitologia greacă. Însă chipul zeiței a apărut și pe medaliile de onoare în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și ornează și capotele automobilelor Rolls Royce. În plus, în anii ’40 și ’50, Project Nike era numele unui sistem de rachete antiaeriene. Cu toate acestea, numele original al companiei Nike era Blue Ribbon Sports și era o companie americană care distribuia pantofi sport produși de Onitsuka Tiger (în prezent, ASICS).

4. În cercetarea care duce la inovație în domeniul pantofilor sport sunt folosiți sportivi, dar și picioare robotice, modelare 3D și… cadavre, pentru a studia, în detaliu, patternurile de alergare și anatomia piciorului.

5. Multe dintre companiile producătoare de pantofi de alergare fac parte din lanțuri uriașe de companii internaționale. Montrail aparține de Columbia Sportswear, Salomon ține de compania finlandeză Armer Sports, care produce ceasurile Suunto, echipamentele de fitness Precor USA și articolele de îmbrăcămine outdoor Arc’teryx, iar K. Swiss a fost achiziționat, în ianuarie 2013, de conglomeratul sud-coreean E. Land.

6. Mai multe branduri au apărut pe piață, mai ales în țările occidentale, în ultimii ani: Skechers, Newton, Under Armour, Hoka, Zoot și Altra. Unele ar putea să apară și pe rafturile magazinelor sportive din România. În schimb, alte branduri au renunțat la producerea pantofilor pentru alergare sau au dispărut, pur și simplu, de pe piață: KangaROOS, LA Gear, Etonic, Diadora și Converse.

7. Mai multe branduri au încercat, fără succes, să includă mecanisme electronice în pantofii de alergare. Așa au apărut Puma RS-100 Computer Shoe (1986!), LA Gear CrossRunner (1992) și adidas 1 (2005), vândut, la vremea respectivă, pentru 250 de dolari.

8. Etiopianul Abebe Bikila a câștigat medalia de aur la proba de maraton de la Jocurile Olimpice de la Roma (1960) alergând deculț. Se pare, însă, că după victorie a descoperit avantajele oferite de alergarea cu pantofi sport, așa că, după patru ani, a câștigat aurul olimpic la Tokyo, încălțat cu pantofi de alergare Puma. Cei de la ASICS pretind că sportivul era încălțat cu pantofi Onitsuka Tiger, însă cunoscătorii declară că sportivul kenyan a purtat astfel de pantofi la victoria de la Maratonul Lake Biwa Mainichi din 1961.

9. New Balance și Nike sunt companiile care încearcă să printeze pantofii de alergare. Ați citit bine: cele două companii apelează la tehnologia de printare 3D și au reușit să creeze, cu succes, componente din materiale polimerice din nylon.

 

22c   Citește și: Ce pericole te pândesc în timpul curselor de alergare montană și cum să le eviți

 

22b   Citește și: Trail running pentru începători. 7 sfaturi utile

 

22a   Citește și: Cum alegi pantofii pentru trail running

 

 

Comments

comments

2 Responses

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*