Traseul actual folosit de alpiniști pentru a escalada Muntele Everest va fi schimbat, din cauza riscului ridicat de avalanșă. Utilizată încă din anul 1990, această rută a alarmat autoritățile din Nepal după accidentul grav care a avut loc în 2014, care s-a soldat cu moartea a 16 șerpași.

Noul traseu va fi inaugurat luna viitoare și va include o rută mai centrală după Base Camp, evitându-se partea stângă a ghețarului Khumbu, locație unde a avut loc accidentul fatal de anul trecut.

„Credem că riscul de avalanșă în partea stângă a ghețarului Khumbu este în creștere și îndreptăm traseul spre centru, unde nu există aproape nici un astfel de pericol”, a declarat Ang Dorji Sherpa, președinte al Pollution Control Committee Sagarmatha, o organizație autorizată pentru organizarea de expediții pe Everest.

Diferența dintre cele două trasee ține de dificultate și riscul de avalanșă. În timp ce vechea rută este mai ușor de parcurs și are un risc crescut de avalanșă, traseul nou va fi mai dificil, dar pericolul cauzat de căderi masive de zăpadă este redus, potrivit BBC.

Foto: Navin Singh Khadka/bbc.com/news/science-environment-31509212

Foto: Navin Singh Khadka/bbc.com

Elicopterele, o problemă de mediu

Această tragie nu a declanșat numai schimbarea traseului, ci și un protest al șerpașilor, care au solicitat salarii mai mari și condiții mai bune ”de lucru”. Această grevă a avut și consecințe nefericite, deoarece au fost anulate toate expedițiile de pe Everest.

Guvernul nepalez a ținut cont de cerințele șerpașilor, iar pe lângă schimbarea traseului de escaladare a Everestului, au importat cabluri și scări noi, din țări precum Marea Britanie. Acestea vor fi fixate pe noua rută.

O altă cerință a șerpașilor a fost acceptarea de către guvernul nepalez a utilizării elicopterelor pentru a coborî echipamente grele în Camp One, prima oprire după Base Camp. Aceste elicoptere i-ar scuti pe șerpași din a mai transporta încărcături grele și i-ar ajuta să scadă frecvența cu care parcurg părți periculoase ale traseului. Hamalii ajung în zona ghețarului Khumbu de 30-40 de ori în timpul sezonului de alpinism, pentru a căra diverse echipamente.

Însă atât Guvernul, cât și operatorii nepalezi au refuzat ideea utilizării elicopterelor.

„Legile din Nepal nu permit folosirea elicopterelor de salvare, mai sus de tabăra de bază, în principal din cauza fragilității munților și noi suntem de acord cu această dispoziție”, a declarat Tika Gurung, un membru executiv al Asociației Operatorilor de expediție din Nepal.

Citește și: FOTO. Un altfel de Everest: Base Camp printre mănăstiri, iaci și avioane

Citește și: TOP. 10 lucruri pe care nu le știai despre Everest

Citește și: Cât costă o expediție pe Everest

Comments

comments

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*