Prețul produsului este cel mai important criteriu în alegerea magazinului online pentru 2 din 3 români, fiind cu mult mai relevant decât reducerile (54%), costul livrării (42%) sau timpul de livrare (27%), potrivit unui sondaj național realizat de Cargus, una dintre cele mai mari companii de curierat din România, pe un eșantion de peste 1.000 de persoane din mediul urban. Cele mai sensibile la preț sunt generațiile tinere – Gen Z și Millennials -, peste 70% dintre respondenții din aceste categorii declarând că aleg magazinul online în funcție de costuri. Deși platformele chinezești cu prețuri reduse, precum Temu sau AliExpress, câștigă popularitate, 63% dintre români continuă să prefere magazinele online locale, precum eMAG, Altex, Flanco sau Fashion Days, datorită termenelor de livrare mai scurte, politicilor de retur mai clare și mai rapide, precum și garanțiilor conforme cu legislația europeană. Totodată, un cumpărător din patru afirmă că nu are o platformă preferată și alege în funcție de cel mai bun raport calitate-preț, ceea ce indică faptul că decizia de achiziție este influențată mai degrabă de ofertă decât de fidelitatea față de un brand anume.

„Datele arată clar că frecvența cumpărăturilor online scade odată cu vârsta, în timp ce tinerii caută livrare
rapidă și se orientează cu precădere spre magazinele locale, în care au încredere. În paralel, observăm o
tendință de creștere accelerată a platformelor chinezești, impulsionată de atractivitatea prețurilor, în special în
rândul generațiilor mai mature”, explică Belgin Bactali, CEO Cargus.

Faptul că doar 15% dintre respondenții la sondajul Cargus țin cont de recenzii sau de posibilitatea returului gratuit, iar doar 1% se lasă influențați de recomandările prietenilor sau ale influencerilor, arată o orientare clară către factori concreți în procesul de achiziție. Decizia de cumpărare este determinată în principal de preț, de reduceri și de costul livrării, consumatorii fiind atenți la cheltuielile totale, nu doar la valoarea produsului în sine, și mai puțin preocupați de opiniile externe sau de beneficiile post-cumpărare. Peste o treime dintre respondenți (36%) cumpără online de câteva ori pe lună, iar procentul urcă la aproape 39% în rândul tinerilor din Gen Z și Millennials. Alți 16% comandă cel puțin o dată pe săptămână, cu o pondere ușor mai ridicată în rândul generațiilor menționate (18%). Doar 2,5% dintre români fac achiziții online zilnic, iar 10% de două ori pe săptămână, semn că frecvența foarte mare este mai degrabă o excepție. În schimb, aproape 40% dintre Boomeri cumpără online doar de câteva ori pe an, iar 13% spun că nu comandă deloc, preferând cumpărăturile din magazine fizice. Rezultatele arată că frecvența achizițiilor online scade odată cu vârsta, iar comportamentele de consum digital diferă semnificativ între generații.

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*