Shimano a lansat XTR M9050 Di2, primul groupset electronic pentru bicicletele de munte.

După bicicleta fără furcă proiectată de japonezi, noul groupset de la Shimano pare să arunce mountain biking-ul în viitor. Pasionații de MTB nu au așteptat degeaba: noul sistem electronic Di2 oferă o serie de avantaje față de sistemele mecanice: este mai rapid, mai precis și, conform celor de la Shimano, mai puternic.

Di2 este primul sistem electronic specific bicicletelor off-road, deși alte companii, precum K-Edge, au preluat sistemul electronic dedicat cursierelor și le-au adaptat pentru bicicletele de munte.

Fără cabluri care să poată fi afectate de condițiile din teren, schimbarea vitezelor se va face după un an de utilizare la fel de rapid și de precis ca în prima zi. În plus, dispare eterna problemă a erorilor mecanice care apar atunci când împingi maneta schimbătorului până la jumătate sau mai departe decât ar trebui.

”Pasionații de mountain biking nu-și doresc doar butoane și baterii. Ei vor o performanță crescută”, a declarat managerul de produs de la Shimano, Matt Robertson, conform bicycling.com.

Detalii tehnice

Schimbarea vitezelor este controlată de un comutator electronic, numit Firebolt, creat în colaborare cu o echipă de cicliști profesioniști.

Sistemul Di2 poate fi personalizat și programat în diferite moduri, în funcție de stilul de pedalat al fiecărui ciclist. Se pot programa atât viteza comutărilor, cât și numărul de pinioane schimbate dintr-o singură atingere a comutatorului. În plus, este posibilă inversarea funcțiilor manetelor.

Schimbătorul de foi este de două ori mai puternic decât cel al modelului FD-M980, iar cel de pinioane beneficiază de tehnologia Shadow RD+, care oferă și posibilitatea de a regla tensiunea arcului.

Tehnologia Shadow RD+ este explicată în filmulețul de mai jos:

Di2 vine cu un display digital care se montează pe ghidon și care îți arată starea bateriei, modul de schimbare, viteza selectată și starea suspensiilor. Selectarea modului manual, automat sau a schemelor predefinite se face prin apăsarea unei taste.

Di2 este compatibil cu suspensiile Fox ICD și folosește aceleași baterii ca groupset-urile SM-BTR1 și SM-BTR2 pentru cursiere.

Schimbătorul de foi cântărește 115 grame, cel de pinioane 289 de grame, maneta cântărește 64 de grame, iar afișajul are doar 30 de grame.

Jucăria perfectă

Noul XTR vine cu o funcție foarte interesantă, numită Synchro Shift. După o testare pe o distanță totală de 20.000 de kilometri, cei de la Shimano au pus la punct un grafic cu cele mai eficiente combinații de viteze. Datorită noii funcții, se poate renunța la maneta schimbătorului de foi, iar ambele schimbătoare vor putea fi controlate doar de comutatorul de pe partea dreaptă. Astfel, schimbătorul de foi se comută automat pe cea mai potrivită foaie, în funcție de poziția schimbătorului de pinioane. Avantajul: combinațiile nepotrivite sunt istorie, lanțul nu se va mai freca niciodată de cușca schimbătorului de foi, iar tu nu-ți vei mai pierde mințile din cauza acelui scârțâit enervant care uzează lanțul și angrenajele. În plus, dacă nu te împaci cu setările schimbătoarelor, poți trece oricând, din mers, pe schimbare manuală.

Iată ce înseamnă, de fapt, funcția Synchro Shift:

Preț

Gurile rele spun că Di2 va costa cu 40% mai mult decât un groupset mecanic, conform celor de la ciclism.ro. Probabil că vom afla cât costă abia în octombrie, când noul groupset de la Shimano va apărea în magazine.

Cum arată:

Comutatorul de viteze
Comutatorul de viteze
4 articol(e) « 1 de 4 »

 

  1a Citește și: Cine e de vină când se strică bicicleta

 

 1b  Citește și: MTB-ul te poate face milionar în dolari

 

1c   Citește și: West Bike Tour 2014, un campionat MTB regional cu 9 etape

 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*