De-a lungul timpului am asistat, cu toții, la nenumărate dispute cu privire la locul în care este ideal să-ți petreci vacanța: la munte sau la mare?

În timp ce unii consideră că aerul curat de la munte și altitudinea ridicată fac minuni pentru sănătate, alții spun că briza mării este ideală pentru persoanele cu probleme respiratorii, iar poezia valurilor mării te face să te simți ca în rai.

Fiecare are, însă, raiul său. Nouă ne plac atât muntele, cât și plajele pustii de la malul mării, de aceea ne-am gândit să facem un scurt inventar al avantajelor pentru sănătate pe care le au cele două variante de petrecere a timpului liber:

La munte

  1. Activitatea sistemului circulator este îmbunătățită

Conform unui studiu realizat la Universitatea Innsbruck din Austria, drumețiile montane au o serie de efecte benefice pentru sănătate. Petrecerea timpului liber la altitudini moderate este benefică pentru presiunea sangvină, normalizeaza rata de puls, ajută oamenii să doarmă mai bine și să lupte cu kilogramele în plus.

2. Organismul tău se revigorează

Conform studiului citat, ionii negativi din pădurile montane au un puternic efect de revigorare și de întinerire. Concentrația de ioni negativi este de 10 ori mai mare în pădurile montane decât în mediul urban, în timp ce valorile cele mai ridicate ale acestei concentrații sunt înregistrate în apropierea cascadelor.

3. Dormi mult mai bine

Somnul de după o drumeție montană este adânc și odhnitor. În plus, îți vei regla ciclul de somn și în următoarele zile de după drumeție. Acesta este și motivul pentru care ai nevoie de echipamentul de munte adecvat, în special de un rucsac special creat pentru drumețiile montane, precum cei de AICI, și de bocanci de munte precum aceste modele ideale pentru trasee lungi. Somnul e mult mai odihnitor dacă nu te doare spatele și dacă picioarele tale nu te fac să crezi că ai mers toată ziua pe cioburi de sticlă.

4. Ești mai fericit

Bucuria pe care o simți atunci când respiri aerul curat de munte are o explicație biologică: cantitatea mare de oxigen pe care o respiri duce la secreția în organism a serotoninei, numită „hormonul fericirii”. În plus, petrecerea timpului liber sub razele soarelui scade secreția de melatonină din organism, care este responsabilă pentru stările de oboseală și depresie. Secreția de serotonină și inhibarea secreției de maltonină scad, totodată, nivelul stresului resimțit de către organism.

5. Faci mai multă mișcare

Drumețiile montane pot fi considerate un sport în sine. De fapt, acesta este unul dintre cele mai frumoase sporturi, care te ajută să arzi câteva sute de calorii în timp ce pui mușchii și tendoanele în funcțiune și te bucuri de peisajele încântătoare.

 

6. Muntele are efecte benefice asupra bolnavilor de cancer

Într-un studiu publicat în Revista Internațională de Medicină Sportivă, un grup de cercetători a măsurat, înainte și după drumețiile montane, nivelul de stres oxidativ (care este legat de debutul, dezvoltarea și reapariția cancerului) al unor femei cu cancer la sân și al unor bărbați cu cancer la prostată. Studiul a arătat căpacienții și-au îmbunătățit capacitatea antioxidantă după efectuarea unor drumeții de câteva ore, care ajută organismul în lupta cu celulele canceroase.

7. Ești mai creativ

Un alt studiu a demonstrat că o drumeție montană crește cu 50% nivelul atenției și capacitatea de a rezolva problemele în mod creativ, prin decuplarea de la tehnologie și prin oxigenarea sporită a creierului.

Citește și: Singură în drumeție. Ce trebuie să știi dacă vrei să mergi singură-cuc pe munte

La mare

  1. Îmbunătățești activitatea sistemului respirator

Timp de sute de ani, medicii au recomandat persoanelor cu probleme respiratorii să meargă în vacanțe la mare, să se plimbe pe faleză și să se relaxeze. Mai multe studii recente, citate de easytravel.com, au confirmat efectele benefice ale vacanței la mare asupra sănătății.

2. Te bucuri de sunetul valurilor

Sunetul valurilor modifică patternurile cerebrale, ajutându-ne să ne relaxăm, fapt ce ajută, la rândul său, la revigorarea organismului la nivel fizic și mental.

3. Faci mai multă mișcare

Însă doar dacă înoți! Înotul este unul dintre cele mai complexe sporturi, care ajută la creșterea tonusului muscular la nivelul întregului organism și la o mai bună oxigenare a creierului.

4. Te bucuri de efectele benefice ale soarelui

Expunerea organismului la soare ajută la secreția în organism a endorfinelor, care induc o stare de relaxare și reduc nivelul de stres. Razele soarelui în cantități moderate face adevărate minuni și la nivelul pielii, ameliorând efectele psoriazisului, ajutând la vindecarea dermatitelor și ameliorând efectele asupra pielii ale diferitelor tipuri de alergii.

Voi unde vă petreceți vacanțele?

Citește și: 14 lucruri pe care trebuie să le știi neapărat înainte de a te apuca de MTB

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*