”O bere nu dăunează!”. ”După un antrenament solicitant, o bere rece ajută la hidratarea organismului”. ”Nu e nimic rău în a bea în weekend, dacă mă antrenez în timpul săptămânii”. ”Un vin bun îți dă energie”.

Cu toții am auzit astfel de zicale, unele dintre ele transformate în mituri. Alcoolul nu e ca apa, așa cum nici iarna nu-i ca vara, iar berea ucide numai în momentul în care alegi să practici escalada sau să te aventurezi într-o coborâre de downhill, după câteva peturi golite la foc automat.

Cât de util este, însă, alcoolul și ce efecte are asupra sportivilor de anduranță?

Valoarea nutritivă a alcoolului

Deși nu vorbim despre mâncare, alcoolul conține calorii. Însă, spre deosebire de alimente, alcoolul oferă organismului o armată de calorii goale, care nu oferă energie în același mod în care o fac proteinele, carbohidrații și grăsimile. Berea și vinul conțin cantități foarte mici de carbohidrați și doar urme de proteine, vitamine și minerale. 500 de ml de bere au 210 calorii, 120 ml de vin – 100 de calorii, iar 38 ml de lichior – 100 de calorii. Cu alte cuvinte, o noapte de beție te îngrașă degeaba. Deși își are originea în carbohidrați fermentați, alcoolul se depune în organism sub formă de grăsime.

Efectele nutriționale ale alcoolului

Alcoolul inhibă metabolizarea vitaminelor și mineralelor. El acționează, astfel, ca un anti-nutrient și inhibă conversia vitaminei B în coenzimele active, care sunt implicate în generarea energiei din carbohidrați, proteine și grăsime.

În plus, alcoolul poate irita tractul gastrointestinal și duce la absorbția defectuoasă a nutrienților. Totodată, consumul de alcool afectează funcțiile hepatice.

Alcoolul și bolile cardiovasculare

Alcoolul nu este dăunător în totalitate, ci are și câteva efecte pozitive, însă doar dacă este consumat în cantități mici. Băuturile alcoolice recomandate sunt vinul roșu și berea neagră, bogate în antioxidanții numiți polifenoli, care previn apariția cancerului.

În plus, cantitățile mici de alcool oferă organismului așa-numitul colesterol HDL, care previne apariția bolilor cardiovasculare.

Cu toate acestea, alcoolul consumat fără moderație crește riscul apariției bolilor cardiovasculare și al atacurilor cerebrale, bolilor hepatice și cancerului.

Alcoolul și deshidratarea

Alcoolul este diuretic, iar consumul în exces duce la apariția deshidratării. Astfel, dacă bei câteva beri cu o seară înaintea unei competiții, riști să iei startul parțial deshidratat.

Pete Pfitzinger, care a făcut parte din lotul de atletism al SUA și a participat la două ediții a Jocurilor Olimpice la proba de maraton, spunea că fiecare procent din greutatea corpului pe care îl pierzi din cauza deshidratării scade cu 3% performanțele sportive în probele de anduranță. Explicația este simplă: volumul sângelui scade, deci mai puțin sânge ajunge la inimă; cantitatea de sânge pompată de inimă scade, la fel cum scade și cantitatea de sânge cu oxigen care ajunge în mușchi; mușchii au mai puțin oxigen, de aceea ești nevoit să scazi ritmul în timpul competiției.

Alcoolul și luarea deciziilor

Alcoolul și, evident, mahmureala încetinesc capacitatea creierului de a procesa informații și crește timpul de reacție în cazul apariției unor obstacole neprevăzute. Astfel, dacă participi la o cursă de alergare montană sau de MTB, este bine să iei startul cu mintea limpede.

Refacerea organismului

După o competiție, unii dintre voi simt, cu siguranță, nevoia de a bea o bere rece, însă organismul tău are nevoie de apă și carbohidrați. Consumul de alcool imediat după un antrenament solicitant sau după un concurs de anduranță încetinește refacerea organismului, deoarece duce la apariția deshidratării și interferează cu sinteza de glicogen. După ce te hidratezi corespunzător și îi oferi organismului carbohidrații de care are nevoie, poți să bei o bere sau două. Cu toate acestea, dacă vrei ca perioada de refacere să se scurteze cât mai mult, evită alcoolul în totalitate. După cum notează și cei de la Runners Connect, cantitatea mare de carbohidrați pe care o conține berea, precum și efectele pozitive ale consumului de bere după efortul fizic sunt doar un mit.

Refacerea după accidentări

Dacă bei, n-o să te simți mai bine. Când sportivii se accidentează, ei pun, de obicei, o pungă cu gheață pe rană sau pe încheietura afectată, pentru a contracta vasele de sânge și a reduce umflarea sau sângerarea rănii. Alcoolul face exact opusul acestui lucru, din cauza efectelor sale de dilatare a vaselor de sânge.

Concluzie

Nu spunem că trebuie să devii un călugăr shaolin și să renunți la alcool în totalitate. Spunem, însă, că e bine să ții cont de câteva reguli simple pentru a-i oferi organismului substanțele de care are nevoie pentru antrenamente și pentru o refacere a organismului cât mai rapidă și mai naturală. Dacă nu vrei să devii un al doilea Anton Krupicka sau Kilian Jornet, o bere sau două, din când în când, nu îți vor dăuna prea mult, atât timp cât nu te urci, după chermeză, la volan sau pe motocicletă.

 

5a   Citește și: Oboseala este doar în mintea ta

 

5b   Citește și: TOPUL alimentelor pe care sportivii NU ar trebui să le consume niciodată

 

5c   Citește și: Care sunt lucrurile de care NU ai nevoie pentru a te apuca de MTB

 

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*